המגזין

מה ההבדל? כל סוגי קבלנים ומה התפקיד של כל קבלן

2022 December 13 | 0 תגובות

אם יצא לכם בעבר לקבל שירות או להתעניין בשירות בתחום הבנייה או השיפוץ ככל הנראה שיצא לכם לשמוע לא פעם את המושג ‘קבלן’.

אם מדובר בשיפוצים, חשמל, גבס ועוד סוגים רבים של עבודות ולא ידעתם לאיזה סוג קבלן אתם צריכים לפנות על מנת לבצע את העבודה שלכם, מה התפקיד שלו, או מזה בכלל אומר, תהיו בטוחים שאתם לא לבד.

כל עבודה בתחום הבניה או השיפוץ, בין אם פניתם לעזרה מקצועית של אדריכל/ית או מעצב/ת פנים ובין אם יצאתם לתהליך לבד כולל בתוכו מעורבות של בעלי מקצוע רבים. אשר האחראי לביצוע העבודות הוא הקבלן.

אז אילו סוגי קבלנים יש? מה התפקיד של כל קבלן? ומה ההבדל בניהם? כל מה שאתם צריכים לדעת על סוגי הקבלנים השונים וההסמכה שלהם נמצא ממש כאן.

עוד במגזין:

עיצוב פנים, מעצבי פנים: כל מה שצריך לדעת – לכתבה המלאה לחצו כאן

הגודל כן קובע: איך בוחרים את גודל השטיחים בחללים השונים – לכתבה המלאה לחצו כאן

עיצוב מטבח לפי סגנון: 30 מטבחים מעוצבים שעיצבו מעצבי פנים – לכתבה המלאה לחצו כאן

להתעורר כל יום בחופשה: חדרי שינה מודרניים להשראה – לכתבה המלאה לחצו כאן

מטבח מעוצב בסגנון מודרני

סוגי הכשרה לכל קבלן | עיצוב פנים בר בן ישי | צילום איתי בנית

כל קבלן ותחום האחריות שלו

קבלן מפתח וקבלן משנה

קבלן מפתח הינו בעל המקצוע האחראי על כל תחומי העבודה בבניה מתחילת העבודה ועד לסופה. הוא מנהל את קבלני המשנה ואת בעלי המקצוע השונים הלוקחים חלק בפרויקט ומלווים אתכם ואת העבודה מתחילתה ועד לרגע בו תקבלו את המפתחות לבית המוכן.

קבלן משנה הוא קבלן המתמחה בתחום מסוים של עבודת בניה או שיפוץ. רוב הפרויקטים הינם פרויקטים מורכבים אשר מצריכים מעורבות של בעלי מקצוע רבים. כל בעל מקצוע לרוב נעזר באנשי מקצוע נוספים המתמחים באלמנטים שונים הקשורים לתחום הבניה. ההבדל בין קבלן מפתח לקבלן משנה הוא שקבלן המפתח מתמחה בניהול בעלי המקצוע והקבלנים הנוספים העובדים בפרויקט וקבלן משנה הינו קבלן המתמחה בתחום מסוים בלבד.

כאשר אתם עומדים בתחילתו של פרויקט, לא פעם עולה ההתלבטות האם לפנות לקבלן מפתח שינהל את כל ההתנהלות מול הקבלים ואתם תתנהלו מולו בלבד או לנהל בעצמכם כל בעל מקצוע בנפרד.

לבחירה בהתנהלות מול קבלן מפתח ישנה יתרונות רבים אך העיקרי הוא הניסיון והידע הרב של הקבלן והיכרות מוקדמת עם בעלי מקצוע שמבטיחים לכם שעבודתם תעשה כראוי. מנגד ליתרונות הרבים העלות של עבודה מול קבלן מפתח כרוכה בעלויות גבוהות יותר מאשר לנהל את כל הפרויקט לבד.

דירת קבלן מעוצבת

קבלן מפתח או קבלן משנה? | עיצוב דקלה גלזר | צילום שירן כרמל

אחראי על כל עבודות הבניה

קבלן בנייה

קבלן הבנייה הינו מושג רחב מאוד המאגד בתוכו סוגי קבלנים שונים. קבלני הבנייה הם הקבלנים האחראים על כל עבודות הבנייה. עבודתם מורכבת משלל תחומי משנה כמו הריסה, שלד, גבס, ועוד.

עבודתו של קבלן הבניה היא עבודה נרחבת ומורכבת ובמידה ומדובר בעבודה מורכבת, לרוב הוא ישמש כקבלן מפתח ויעסיק מספר קבלנים בתחומי אחריות שונים. אך אם מדובר בעבודה קטנה ופשוטה יעסיק פועלים על מנת לבצעה.

רישום של קבלן הבנייה בספר הקבלנים מותנה במספר תנאים הכרחיים, לכל סוג תעודה (הנדסאי, מהנדס, פועל) ינשן דרישות אחרות הקשורות להיקף הלימודים ושנות הניסיון בתחום. בנוסף הקבלן יעבור ראיון אישי ותיבדק התנהלות עבר.

ספריית ברזל בנגרות אישית

ספריית ברזל בנגרות אישית | עיצוב פנים ליהי פולט | צילום עידן גור

משפיע על כל תהליך הבניה

קבלן שלד

השלד של הבית או הבניין הוא הבסיס לכל המבנה ולכן חשוב מאוד שייבנה בצורה הטובה והמקצועית ביותר. ליקויים בשלד המבנה עלולים להשפיע בהמשך על כל תהליך הבניה ואף ליצור ליקויי בטיחות קשים ומסוכנים.

תפקידיו של קבלן השלד הם רבים ומתחילים עוד בשלב החפירות, יישור הקרקע והפיכתה למתאימה, הוא אחראי על תכנון נכון של שלד המבנה וביצוע איכותי של בנייתו משלב היסודות ועד לבניית הגג.

לקבלן השלד תחומי אחריות רבים ולכם יש להקפיד ולוודא כי הקבלן שבחרתם עומד בתנאי הרישום בפנקס הקבלנים.

קבלני הבניה נרשמים בפנקס הקבלנים כקבלני בניה עם התמחות בשלד ותנאי ההרשמה כוללים שילוב בין רמת השכלה לניסיון מצטבר של כל קבלן. היום ישנם מספר רב של קבלנים העובדים ללא רישום במשרד הקבלנים אך כאשר מדובר בקבלן שלד, בגלל מורכבות וחשיבות העבודה הקבלן מחויב ברישיון.

שיפוץ בית פרטי בסגנון סקנדינבי

אור טבעי רב | עיצוב פנים מיכל וולפסון | צילום איתי בנית

עבודות מורכבות ומקצועיות

קבלן אינסטלציה

קבלן אינסטלציה אחראי על תכנון תשתית האינסטלציה של המבנה ועל כל עבודות התיקון או שיפוץ הצנרת במהלך שיפוץ.

מתוקף הגדרתו כקבלן אינסטלציה הוא מבצע עבודות מורכבות יותר מאלו המבוצעות על ידי אינסטלטור, כגון הרכבה של מערכות אינסטלציה חדשות, עבודות תשתית ועוד… תכנון או ביצוע לקוי של עבודות אינסטלציה עלול לעלות ביוקר לאחר שהמבנה מוכן ולכן חשוב לוודא כי העבודה נעשית על ידי קבלן מקצועי ואמין.

על מנת להירשם בפנקס הקבלנים על קבלן האינסטלציה להציג ניסיון רלוונטי של חמש שנים לפחות ובנוסף לעמוד במבחני ידע מקצועיים רלוונטיים בהתאם לבקשת השר וועדת הכלכלה בכנסת.

מטבח מעוצב בדירת קבלן

עיצוב פנים דפנה גרבינצקי | צילום שירן כרמל

מרכיב קריטי בתהליך הבניה

קבלן איטום

עבודתו של קבלן האיטום מגיעה בשלב יחסית מתקדם של הבניה והיא בין המרכיבים הקריטיים בכל עבודת בניה או שיפוץ. קבלן האיטום אחראי לבידוד גג המבנה מפני מזג האוויר ומפני חדירה של מי גשמים, לבידוד ואיטום החלונות וכל שאר חלקי המבנה. איטום לא מקצועי עלול להוביל לנזקים חמורים לרכוש, לפגיעה מסוכנת בתשתיות ולעובש הגורם למחלות שונות.

ישנם שלושה קריטריונים של משרד הבינוי והשיכון לרישום קבלני איטום: ניסיון מינימלי של חמש שנים, הכשרות מקצועיות והתנהלות עבר. מקיץ 2021, לראשונה ישנו מבחן מטעם המשרד לבינוי ושיכון המסמיך קבלני איטום ומספק להם את התואר קבלן איטום רשום.

מטבח קבלני פתוח ומואר

עיצוב פנים נטע גוטמן | צילום איציק נקב

עובר הכשרות מתאימות

קבלן חשמל

קבלן חשמל הופך לקבלן חשמל רשום רק לאחר שעבר הכשרות מתאימות לצורך תכנון והקמה של מערכות חשמל שונות (ולא רק בדיקה ותיקון של מערכות חשמל כמו חשמלאי מוסמך).

ההכשרות אותן קבלן החשמל עובר קובעות את הדירוג שלו לפיו נקבע רישיון העבודה שלו שקובע את היקפי העבודה שקבלן החשמל רשאי לבצע. ככל שעבר יותר הכשרות כך היקף העבודה אותה הוא יכול לבצע גדולה יותר.

קבלן חשמל הוא אחראי לביצוע עבודות חשמל במבנה חדש או במבנה העובר שיפוץ ועליו לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם שאר הקבלנים בפרויקט על מנת שתשתית החשמל של המבנה תיושם בצורה בטוחה ושמישה.

בית פרטי מעוצב בסגנון מודרני

עיצוב שרי בר-נע גבעון | צילום דרור קאליש

אחראי על כל קבלני המשנה

קבלן שיפוצים

קבלן שיפוצים הוא למעשה סוג של קבלן מפתח. תחת תחום אחריותו הוא להיות אחראי על כל קבלני המשנה בפרויקט שיפוץ בין אם זה להיות אחראי על עבודות החשמל, עבודות הגבס ולעבוד בצורה ישירה מול מעצב/ת הפנים.

ההבדל בין קבלן שיפוצים לקבלן מפתח הוא שקבלן מפתח אחראי על עבודות בניה חדשות ואילו קבלני השיפוצים מתמחים בשיפוץ מבנים קיימים.

עד שנת 2002 לקבלני שיפוצים לא היה צורך להירשם בפנקס הקבלנים ורק בשנת 2022 הוסיף רשם הקבלנים את רישום קבלני השיפוצים בפנקס הקבלים. לכן היום ישנם קבלני שיפוצים רבים שאינם רשומים בפנקס הקבלנים אך עדיין נחשבים קבלני שיפוצים.

תקרת בטון חשופה

תקרת בטון חשופה | עיצוב דני בן שמעון | צילום מאור מויאל

עומד בפני עצמו

קבלן גבס

בשנים האחרונות עבודות הגבס הינו תחום העומד בפני עצמו. בעבר, עבודות גבס היו נחשבות חלק מתחום האחריות של קבלן שיפוצים. אך היום, ישנם אנשים שממש מתמחים בעבודות גבס ויכולים לתת ללקוח ערך מוסף.

עבודות הגבס מתוכננות לרוב כבר בשלב התכנון של המבנים והפכו בשנים האחרונות לחלק בלתי נפרד מעבודות בניה ושיפוץ המצריכות מקצועיות רבה וניסיון על מנת לשמור על איכות ובטיחות.

מבחינת רישום קבלני גבס יכולים להירשם בפנקס הקבלנים כקבלני שיפוצים עם התמחות בגבס.

קיר מעוצב עם ספריות ברזל

קיר לבנים צבוע לבן | עיצוב ליטל אופיר | צילום גדעון לוין

מרמת הביוע ועד לחומרי הגלם

קבלן שירות

קבלני שירות מתייחסים לכל הקבלנים בתחום שירות כלשהו המספק שירות מלא או מוצר מוגמר באמצעותו או באמצעות עובדיו למזמין השירות. מרמת הביצוע עצמו ועד לחומרי הגלם ולכלי העבודה הנדרשים כדי לבצע את השירות. קבלן שירות חייב ברישיון מטעם זרוע העבודה.

כדי להגיש בקשה לרישיון עבור קבלני שירות הקבלן זקוק לשנה של ניסיון ניהולי או עסקי והיעדר השראות.

שיפוץ דירה עם אור טבעי רב

עיצוב מירי בן בשט | צילום עודד סמדר

נדרשים ברישיון מטעם זרוע העבודה

קבלן כח אדם

בשונה מקבלני שירות, קבלני כח אדם אחראים לספק ללקוח אך ורק את כח האדם הנדרש לביצוע העבודה ואינו אחראי על הכלים/ מוצר מוגמר.

האחריות של קבלני כח האדם היא לספק ללקוח עובדים זמניים שניתן להעסיקם כל עוד הלקוח זקוק לשירותיהם בהתאם לחוק.

בדומה לקבלני שירות, גם קבלני כח אדם נדרשים ברישיון מטעם זרוע העבודה. על מנת לקבל את הרישיון עבור קבלני כח אדם צריך להיות להם ניסיון ניהולי או עסקי והיעדר השראות.

דירה מעוצבת בסגנון בוהו שיק

איך לבחור קבלן? | עיצוב נועה גרייזמן | צילום שירן כרמל

איך נבחר את הקבלנים המתאים ביותר עבורנו ועבור הפרויקט שלנו?

על אחד מסוגי הקבלים תחום אחריות גדול ואחר. בסופו של יום מדובר במבנה בו אנשים מתגוררים או עובדים ולכן צריך לבחור בבעלי מקצוע בעלי ידע וניסיון רב שיבצעו את העבודה בצורה המקצועית והבטוחה ביותר שתבטיח שימוש בטוח במבנים גם בעתיד הרחוק.

מכיוון שהעבודה מול הקבלן, לרוב נעשית באופן עצמאי והקבלן רשאי לנהל אותה מדינת ישראל החליטה לפקח על עבודות אלו בעזרת רישום קבלנים – איגוד מטעם משרד הבינוי והשיכון אשר מנהל את פנקס הקבלים הארצי ומכיל את כל הקבלנים אשר קיבלו רישיון ממשרד הבינוי והשיכון.

לכל אדם המעוניין לשכור את שירותיו של קבלן מסוים ישנה גישה ישירה לפנקס הקבלנים על מנת שיוכל לדעת האם הקבלן הוא רשום, מוכר, מה הסיווג המקצועי שלו והאם הרישיון שלו לעסוק בתחום פעיל או מוקפא.

הרשמה בפנקס הקבלנים מותנת בתעודות מקצועיות המתאימות לתחום העבודה של הקבלן ובניסיון אותו צבר. ישנן עבודות מסוימות בהיקף מסוים היכולות להתבצע אך ורק על ידי קבלנים רשומים ולכן מומלץ לכל אדם המעוניין לשכור את שירותיו של הקבלן בכל תחום שהוא לבדוק האם הוא אכן קבלן רשום או מורשה.

עיצוב ותכנון מדרגות בעבודת קבלן

עיצוב עדי אדליס | צילום טל ניסים

עולם הבניה והשיפוץ הוא תחום מורכב המאגד בתוכו מגוון רחב של בעלי מקצוע המתמחים בחלקים שונים וספציפיים מתוך העולם הזה אשר עבודתם כרוכה באחריות רבה.

עליהם לבצע את עבודתם בצורה הטובה ביותר על מנת לדאוג לבטיחותם של המשתמשים במבנה ובסביבתו.

לכן, לפני שאתם בוחרים את הקבלן המתאים לפרויקט שלכם – עשו בדיקה מעמיקה על סוג ההתמחות שלו, עבודות קודמות, המלצות מלקוחות, בדקו את סוג הרישיון שלו ואל תמהרו בבחירת האדם המתאים ביותר עבורכם ועבור הבית שלכם.

אולי יעניין אותך גם...

להאיר את החושך: חנוכיות מעוצבות לכבוד החג

אנחנו לא יודעים מה איתכם אבל אנחנו הופתענו לגלות בשלי לשים לב בשבוע הבא מגיע החג האהוב עלינו בשנה, חג החנוכה. ביום לפוסט המלא

קבלת פנים מעוצבת: עיצוב כניסה לבית בנגרות אישית

עיצוב כניסה לבית - עם הזמן, יותר ויותר אזורים שונים בבית מקבלים התייחסות שונה ומיוחדת. אם פעם היו משקיעים יותר בחדר השינה לפוסט המלא
bring it home חנות עיצוב הבית בתל אביב

לבקר בעיר הגדולה: כל חנויות העיצוב השוות בדרום תל אביב

דווקא היום כש90% מהחיים שלנו אנחנו מבלים מול מסכים ובלחיצת כפתור קטנה כל מה שרק נרצה יכול להגיע ממש עד אלינו – לפוסט המלא
Skip to content