פרויקטים אמיתיים

מהעיר למרחבים הפתוחים: עיצוב בית משפחתי בגולן

2024 יוני 27 | 0 תגובות

מעבר משפחה מירושלים לדרום רמת הגולן פתח דלת לעיצוב מרחב מגורים אינטימי ויפה, השואב השראה מהטבע המקומי ומשלב אלמנטים כפריים עם סגנון בוהו שיק מודרני. ענת רוזנסון בן-חור, אמנית אשר יצירותיה עוסקות בשאלת מהות המושג בית, בכמיהה אליו, בעוצמתו ואתגריו עבורה כאישה וכאם, וכן בניסיון לפענח את המתח בין המרחב הפיזי לבין קיומו של הבית במרחב הנפשי- לכן אך טבעי שביתה הפרטי יצליח הלכה למעשה להפעים, לחדש ולרגש.

ענת פנתה אל אדריכל ומעצב הפנים ינון בן דוד, המתמחה בתכנון אדריכלי ועיצוב פנים לבתים פרטיים ומבני ציבור. בתבונה, רגישות ובסנכרון מושלם עם ענת ומשפחתה הוא יצר עבורם מרחב מגורים שמותאם במדויק לצרכיהם. הבית, המואר מאופיין בחומרים טבעיים, מייצר תחושת שייכות וביטחון לצד מראה אורגני המשתלב בסביבה המקומית. הפרויקט לקח כשנתיים וכלל תכנון אדריכלי ועיצוב פנים לבית כולו תוך שימוש בחומרים טבעיים והשראה מעולמות שונים, "שאבנו השראות מכל מיני עולמות וניכרים כאן שילובים של אלמנטים כפריים אל מול פרטי בוהו שיק. ניסינו לנקות ככל הניתן את החללים ולייצר עיצוב לא עמוס. הצבעוניות הרגועה, כמו גם המעטפת הבסיסית שמשלבת בין עץ, אבן ובטון, מהווים רקע מוצלח לגינה ולאמנות. רצפת הבטון המוחלק שרואים בה את הסדקים, העץ והאבן הגסה הופכים את הבית הזה לאותנטי ופחות עשוי", אומר ינון.

עוד במגזין:

כבר לא סטנדרטי: הכל על שדרוג מטבח קבלן

עיצוב מטבח לפי סגנון: 30 מטבחים מעוצבים שעיצבו מעצבי פנים – לכתבה המלאה לחצו כאן

כי כמה שתבין יותר ילד: חדרי ילדים מעוצבים ושמחים להשראה

חמים ונעים: טיפים לעיצוב הבית בצורה חמה ונעימה – לכתבה המלאה לחצו כאן

לחוות את החוץ

עיצוב הסלון

בסלון תוכננו ויטרינות גדולות מאלומיניום מדוקק בגוון אפור גרפיט, שפונות לחוץ ומאפשרות לחוות את הירוק באופן כמעט בלתי אמצעי. מעל אזור זה מרחפת תקרת עץ משופעת שמגיעה לשיא גובה של 4.5 מטרים.. עבור הסלון נבחרו פריטים בצבעוניות עצית, כך למשל ספת העור והכורסה שמאופיינת בקווים רכים ומעוגלים. תחתם נפרס שטיח צמר בדוגמה שבטית.

במקום למקם את הטלוויזיה בסלון יצר מעצב הפנים חלל משפחתי ומזמין ואת הטלוויזיה מיקם בפינת המשפחה הממוקמת באגף של החללים הפרטיים אך בעלת קשר ישיר למתרחש בבית כולו.

תקרה משופעת עם קורות עץ חשופות

תקרה משופעת עם קורות עץ חשופות

קיר מחופה באבנים גסות וטבעיות בפריסה רנדומלית

קיר מחופה באבנים גסות וטבעיות בפריסה רנדומלית

סלון חם ומשפחתי

סלון חם ומשפחתי

מפתחים גדולים המדגישים את הקשר לחוץ

מפתחים גדולים המדגישים את הקשר לחוץ

שילוב של עץ וחומרים טבעיים

עיצוב המטבח ופינת האוכל

המטבח פתוח למחצה אל הסלון, יש לו גג שטוח שמעוטר בקורות עץ ישרות התואמות לחזיתות העץ של המטבח, על מנת לתת לעץ את הבמה הוחלט להשתמש במשטח שיש בהירים ובאריחים לבנים עם רובה שחורה הנותנת תחושת עומק לחלל. על קיר אחד במטבח תוכנן ארון ויטרינה גבוהה השמש כ walk in closet  שמוביל לאזור המזווה ומשמש גם לאחסון של כלי הגשה. מעל משטח הכיור שבמטבח תוכנן חלון גדול שצופה דרומה לכיוון שער הכניסה ושוטף את המרחב באור דרומי ובמרכז המטבח מוקם שולחן אוכל קטן מעליו נתלה גוף תאורה מתכתי שמכניס נופך מעט יותר תעשייתי.

לצד המטבח תוכננה פינת אוכל גדולה ומשפחתית, הקיר שלצידה חופה בקוקטיל אבנים גסות וטבעיות בפריסה רנדומלית, והוא מעצים את מימד הגובה בחלל, לצד הקיר המעוצב מוקם הקמין שמהווה עוגן בחלל הציבורי ובו פינת ישיבה אינטימית בה המשפחה נהנית להתכנס.

חזיתות עץ במטבח ואוסף כיסאות אקלקטי

חזיתות עץ במטבח ואוסף כיסאות אקלקטי

מטבח אקלקטי עם חזיתות עץ

מטבח אקלקטי עם חזיתות עץ

מפתחים גדולים במטבח מכניסים שפע של אור טבעי

מפתחים גדולים במטבח מכניסים שפע של אור טבעי

ארון מזווה גדול ומרשים

ארון מזווה גדול ומרשים

פינת אוכל משפחתית ומוארת

פינת אוכל משפחתית ומוארת

שולחן אוכל מאסיבי מעץ טבעי

שולחן אוכל מאסיבי מעץ טבעי

אווירה טבעית ונגיעה נוסטלגית

עיצוב הכניסה והמסדרון

מבואת הכניסה החיצונית מהווה פרפרזה לחצרות הירושלמיות המסורתיות שליוו את ענת מילדותה והיא מובילה אל דלת כניסה כפולה מעץ טבעי שיוצרה מעץ אלון וזכוכית מאסטר ליין על ידי נגר אומן מקומי שהצליח לשוות לה מראה אותנטי ועתיק. עם פתיחתה נגלית מבואה קטנה ובה ארון אחסון עם מקום למעילים ומהעבר השני שידת כניסה ומראה המקבלים את פני הנכנסים באווירה חמה ומזמינה.

הציר שמחבר בין הציבורי לפרטי בפתח המעבר בין האזור הציבורי לפרטי ניצבת פינת העבודה ומיד אחריה נישה ובה ספריית עץ אלון המשמשת לתצוגת ספרים, לציורים ולפריטים סנטימנטליים. ברקע נראית פינת המשפחה, שם הילדים יוצרים, משחקים ומארחים חברים. התקרה מקושטת בקורות עץ אורן בחזרתיות קבועה ולאורך הציר עוצבו חלונות גדולים תחתם תוכננו ספסלי ישיבה עם מקומות אחסון, על הספסלים ניתן לשבת ולהשקיף אל הגינה הירוקה והנוף הפסטורלי וליהנות מהשקט הייחודי של המקום

פרפרזה לחצרות הירושלמיות המסורתיות

מראה אותנטי ועתיק

מראה אותנטי ועתיק

דלת כניסה כפולה מעץ טבעי

דלת כניסה כפולה מעץ טבעי

תקרה מקושטת בקורות עץ אורן בחזרתיות קבועה

תקרה מקושטת בקורות עץ אורן בחזרתיות קבועה

ספסל ישיבה מפנק ומזמין

ספסל ישיבה מפנק ומזמין

השראה אינסופית

עיצוב הסטודיו

מעל חדרי השינה של המשפחה ממוקם הסטודיו של ענת. לסטודיו יש כניסה חיצונית מחצר הבית וכניסה נוספת פנימית הממוקמת בין חדרי הילדים למאסטר ההורים, המיקום של הכניסה הפנימית מאפשר לה לעלות ולעבוד גם בשעות הערב. "המרוץ במדרגות המחברות בין הבית לסטודיו משמש עבורי כמטאפורה למעברים, לקטיעות, לרעש, לפיצול שמלווה את עבודתי כאמא וכאמנית אך במקביל מייצג את הקירבה של הבית והסטודיו שהיא מעין צינור המפרה ומזין את שני הצדדים, שלא היו יכולים להתקיים בנפרד". מסבירה ענת, "מהסטודיו ישנה יציאה למרפסת רחבת ידיים שרוכבת על הגג השטוח של חדר השינה שלנו, היא צופה אל ימת הכינרת ומראות הטבע שנשקפים מהווים עבורי גם הם מקורות השראה אינסופיים".

מוצף גם הוא אור טבעי. בן-דוד תכנן בו חלון משולש שפונה דרומה לכיוון הרחוב כמו גם חלונות בגג שרק מעצימים את מימד האור. בסטודיו קיר גדול המשמש אץ ענת לציורים גדולים, שולחן עבודה קטן המאפשר לה ליצור עבודות קטנות יותר ולעבוד מול מחשב. הסטודיו משמש גם להעברת סדנאות והרצאות והוא חלל דינמי, גדול ומשתנה שמתאים בדיוק לצרכים שלה.

חלל גדול ומרווח העונה על כל הצרכים

חלל גדול ומרווח העונה על כל הצרכים

השראה מהנוף

השראה מהנוף

חומרים טבעיים וחיבור לטבע

עיצוב החוץ

החוץ של הבית מהווה מרכיב משמעותי בתכנונו ובהתפתחותו. הבית בנוי בצורת ח', בשני גושים אשר במרכזם עומד פטיו ובו ניטעה ערבה בוכייה המוסיפה נופך טבעי ורך. המבנה מואר מאוד, ומנצל את אור היום במלואו בזכות פתחים רבים שמאפשרים לחוות את החוץ מכמה שיותר זוויות. השילוב המאוזן של חומרים טבעיים וניטרליים בהם השתמשו לבניה משתלב היטב בהוויה המקומית ומקנה למבנה מראה אורגני שמתמזג בסביבה. שביל אמורפי ומתפתל, מרוצף אבן טבעית המהדהדת את האבן ששולבה בחלקים נוספים של הבית, מוביל אל מבואת הכניסה, השביל מוקף גינה פראית שופעת בצמחיה ארץ-ישראלית מהולה בצמחי תבלין.

גינה מוקפת בצמחיה פראית ארץ-ישראלית מהולה בצמחי תבלין

גינה מוקפת בצמחיה פראית ארץ-ישראלית מהולה בצמחי תבלין

שילוב המאוזן של חומרים טבעיים וניטרליים

שילוב המאוזן של חומרים טבעיים וניטרליים

פטיו עם ערבה בוכייה המוסיפה נופך טבעי ורך

פטיו עם ערבה בוכייה המוסיפה נופך טבעי ורך

אחד האתגרים מולם עמד בן דוד בפרויקט הוא יצירת סינרגיה מושלמת בין מקום העבודה למקום התצוגה של עבודותיה של בעלת הבית לבית חם ומשפחתי שגרים בו. אחד הטיפים שלו לעיצוב הוא להקשיב לסביבה של הפרויקט, לתת לטבע לדבר, להנגיש אותו ולהכניס אותו ישירות אל תוך העיצוב, בדיוק כמו בבית המרהיב הזה.

לעמוד האינסטגרם של מעצב הפנים ינון בן דוד – לחצו כאן

לקחו חלק בפרויקט:

עיצוב ותכנון: ינון בן דוד

צילום: נמרוד לוי

אולי יעניין אותך גם...

סלון פתוח עם מקומות ישיבה רבים לכיוונים שונים

לעצב מהלב: תכנון בית פרטי בנחלה

לאחר שהות ממושכת בחו"ל, החליטה המשפחה לחזור ולבנות את ביתה החדש על נחלה בארץ. הם פנו אל משרד האדריכלות והעיצוב פלסנר אשר לפוסט המלא
קיר טלווייזה מחופה אבנים

בית החלומות: תכנון ועיצוב בית פרטי במושב

בלב מושב בדרום הארץ ניצב בית המגשים חלום משפחתי - פרי שיתוף פעולה מיוחד בין משפחה צעירה לבין האדריכלית שירלי דן. הבית, לפוסט המלא
ראתה את הפוטנציאל

שיפוץ בזמן מלחמה: דירת 5 חדרים בשפלה

הם החליטו שהגיע הזמן לעבור לדירה גדולה יותר באותה העיר בה הם מתגוררים ומצאו דירת חמישה חדרים אך התקשו לראות את הפוטנציאל לפוסט המלא
דילוג לתוכן