המגזין

ויהי אור בכל חלל בבית | תכנון תאורה לפי חללים

2020 September 17 | 0 תגובות

בעיצוב הבית בו אנחנו מתגוררים אנחנו משקיעים זמן וכסף רב בנראות החללים השונים, אם זה בחירת הספה לסלון, שידות לצד המיטה בחדר השינה או בחירת שטיח לחדר הרחצה. לרוב אנחנו לא משקיעים חשיבה באלמנט החשוב ביותר המשפיע ישירות על נראות הבית – התאורה. תכנון התאורה הוא אחד התחומים החשובים ביותר והפחות מטופלים בבית, לרוב כולם נוטים להשאירו לסוף ובסוף משלמים על זה ביותר – אם זה בחשבון החשמל או בחוסר נוחות בהתנהלות היומיומית בבית.

אז אחרי שהבנו שתכנון ועיצוב התאורה זה אחד האלמנטים החשובים ביותר בבית אנחנו כאן כדי לעשות לכם סדר בדברים: מי מתכנן את התאורה ואיזה תאורה מתאימה לכל חלל בבית? כל מה שאתם צריכים לדעת על תכנון תאורה מופיע ממש כאן

מתי מתחילים לתכנן את התאורה?

תכנון התאורה מתחיל עוד בתוכניות הראשוניות לבית, כאשר חלוקת החללים ידועה ניתן לתכנן את התאורה. בהמשך, לאחר שבחרתם את החומרים, הטקסטורות והגוונים איתם תרצו לעצב את ביתכם ניתן לבקש מהמעצב לדייק את תכנית התאורה על מנת שתתאים לצרכים שלכם.

עיצוב טל מיו הלוי | צילום גידי בועז

עיצוב טל מאיו הלוי | צילום גידי בועז

מי מתכנן את התאורה בבית?

ישנם בעלי מקצוע רבים היכולים לבנות את תכנית התאורה בבית. החל מחשמלאי ועד יועצי תאורה בחנויות חשמל. אך במידה ומדובר בבית חדש היינו ממליצים לפנות למעצב תאורה מומחה שלומד להכיר אתכם ואת הרגלי החיים שלכם ומתכנן את התאורה לפי הצרכים שלכם ולא לפי המוצרים שנמצאים לו בחנות באותו הרגע. יועצי התאורה מצוידים בידע רב וניסיון וירדו אתכם לפרטים הקטנים של הרגלי החיים שלכם עד לרמת הכמה פעמים אתם קמים בלילה לשירותים ואיפה יהיה הכי נוח למקם את מתג התאורה שיתאים לכם. ואם אתם פונים למעצב תאורה, אנחנו ממליצים לכם לפנות למעצב עצמאי שלא כפוף לחברה מסוימת ובכך ימליץ לכם על כל הפריטים המתאימים בדיוק לכם.

עיצוב דיקלה גלזר | צילום שירן כרמל

עיצוב דיקלה גלזר | צילום שירן כרמל

לכל חלל תכנון תאורה משלו

תכנון תאורה בסלון

הסלון הוא החלל עם הפונקציות הרבות ביותר בבית, הוא המקום בו אנחנו נפגשים עם בני הבית, המקום בו אנחנו נחים, מארחים, צופים בטלוויזיה לעיתים גם עובדים ולכן התאורה בסלון צריכה להיות מתוכננת היטב על מנת שתתאים לכל הפונקציות להם הסלון משמש. את התאורה בסלון ניתן לחלק לשלושה חלקים, החל מתאורת אווירה השקועה בקיר ומשרה על הסלון אווירה חמימה ונעימה, תאורת צד עומדת המאפשרת הארה נקודתית לצורך עבודה/ קריאה ותאורת תקרה היכולה להגיע כגוף אחד או תאורת ספוטים המפזרת את האור בחללים השונים של הסלון. בבחירה בתאורת ספוטים יש לשים לב שכיוון התאורה לא מפריע לצפייה בטלוויזיה או מסנוור את היושבים בסלון.

עיצוב איתן כהן | צילום גדעון לוין

עיצוב איתן כהן | צילום גדעון לוין

תכנון תאורה במטבח

לא משנה איך מסתכלים על זה המטבח, מלבד היותו הלב של הבית, הוא חלל עבודה לכל דבר. ובהתאם לזאת תכנון התאורה צריך להיות פונקציונלי ונכון. את תאורת המטבח ניתן לחלק לשניים, תאורת עבודה ותאורת אוירה. את תאורת העבודה מומלץ למקם במרכז המטבח או באמצעות פסי תאורה ממוקדים המאירים את חללי העבודה. תאורה זו לרוב עובדת שעות רבות במהלך היום ולכן מומלץ לבחור בגוף תאורה ידידותי וחסכוני בחשמל. את תאורת האווירה ניתן למקם במקומות שונים במטבח כמו מעל האי, מעל אלמנטים מעוצבים אותם נרצה להדגיש.

עיצוב חיים בנישה | צילום עידן גור

עיצוב חיים בנישה | צילום עידן גור

תכנון תאורה בחדר השינה

עיצוב חדר השינה מתחלק לשני קבוצות של אנשים – אלו שחושבים שחדר השינה הוא החלל הכי חשוב בבית ואלו שחושבים שאין סיבה להשקיע בעיצוב של חדר השינה. לא משנה מי משני הסוגים אתם – השיקעו בתכנון התאורה בחדר השינה. תכנון תאורה בחדר השינה יכול לסייע לנו להירגע אחרי יום עמוס וליצור אווירה רגועה ונינוחה שתכניס אותנו למצב שינה. את התאורה בחדר השינה מומלץ לחלק לשלושה חלקים, תאורה כללית המאירה את החלל ומשרה אווירה נעימה, תאורת צד לצדי המיטה המאפשרת הארה נקודתית וטובה לקריאה’ עבודה ועוד. ותאורת התארגנות באזור הביגוד/ מראה המאפשרת התארגנות יעילה מבלי להאיר את החדר כולו.

עיצוב רינת אברהם | צילום טלי דברת

עיצוב רינת אברהם | צילום טלי דברת

תכנון תאורה בחדר הילדים

את התאורה בחדר הילדים מומלץ לחלק לשלושה חלקים, תאורה לצד המיטה, תאורה בפינת העבודה ותאורה כללית לחדר כולו. על יד המיטה אפשר להסתפק בתאורה נקודתית ומרוכזת ובפינת הלימוד מומלץ להשתמש בתאורה תלויה על הקיר המאירה את החדר כולו עם דגש על פינת העבודה. במידה ושולחת העבודה קטן ניתן להסתפק בתאורה שולחנות שמאירה את כל חלל העבודה בצורה פונקציונלית וטובה. במרכז החדר ניתן לתלות גוף תאורה תקרתי המאיר את החדר כולו ומאפשר לילדים לשחק בבטחה. ברחבי הבית ובחדרי הילדים בפרט יש להקפיד על מתגים בטוחים עם הגנה פנימית ולהתאים את גובהם לגובה הילדים על מנת שיוכלו להדליק את האור בקלות ומבלי לסכן את עצמם.

עיצוב אחד לאחד | צילום אורית אלפסי

עיצוב אחד לאחד | צילום אורית אלפסי

תכנון תאורה בחדר הרחצה

חדר הרחצה הוא חדר מעוצב ונעים אך הפונקציונליות שבו חשובה מאוד ולכן יש לתכנן את התאורה בחדר הרחצה בצורה נכונה ומדויקת. לרוב חדרי הרחצה הם חללים קטנים ולכן מומלץ לבחור בגופי תאורה קטנים שיתאימו לגודל החלל ולא יעמיסו עליו. את גוף התאורה יש להרחיק ממקור המים ולדאוג שהתאורה שבחרנו עמידה לתנאי לחות. על מנת שלא תשבו שאתם יוצאים מהבית בצורה אחת ובעצם תראו אחרת לגמרי מומלץ למקם גוף תאורה מעל המראה על מנת ליצור חלל התארגנות יעיל ונוח. שימו לב לא למקל גופי תאורה מול המראה, זה יקרה על ההתארגנות וכל מי שיעמוד מול המראה יסתיר את גוף התאורה.

עיצוב הלל אדריכלות | צילום עודד סמדר

עיצוב הלל אדריכלות | צילום עודד סמדר

אז אחרי שהארנו לכם את הבית ואת החשיבה בכל הנוגע לתכנון תאורה נאמר שאנחנו ממליצים לא לחסוך בגופי תאורה ובבחירת גופי התאורה אותם אתם ממקמים בחלל ובנוסף אנחנו מזכירים לכם להתייחס לחסכון בחשמל ולגודל החלל אותו אתם רוצים להאיר. היום יש מגוון רחב של סוגי תאורה ידידותיים לסביבה שלא יגרמו לחשבון החשמל להפתיע אתכם 😊

אולי יעניין אותך גם...

להאיר את החושך: חנוכיות מעוצבות לכבוד החג

אנחנו לא יודעים מה איתכם אבל אנחנו הופתענו לגלות בשלי לשים לב בשבוע הבא מגיע החג האהוב עלינו בשנה, חג החנוכה. ביום לפוסט המלא

קבלת פנים מעוצבת: עיצוב כניסה לבית בנגרות אישית

עיצוב כניסה לבית - עם הזמן, יותר ויותר אזורים שונים בבית מקבלים התייחסות שונה ומיוחדת. אם פעם היו משקיעים יותר בחדר השינה לפוסט המלא
bring it home חנות עיצוב הבית בתל אביב

לבקר בעיר הגדולה: כל חנויות העיצוב השוות בדרום תל אביב

דווקא היום כש90% מהחיים שלנו אנחנו מבלים מול מסכים ובלחיצת כפתור קטנה כל מה שרק נרצה יכול להגיע ממש עד אלינו – לפוסט המלא
Skip to content