הבשורה הגדולה ביותר, כנראה, שהביאה עימה ההתעניינות המחודשת בעיצוב הכפרי, היא האפשרות להכניס אותה גם לבית שנמצאת במרכז כרך סואן. פתח תקווה היא לא בדיוק יישוב כפרי, וזה בלשון המעטה – אך המלאכה שיצאה תחת ידיה המעצבת רוני ארליך, בעזרת עבודת הום סטיילינג מוקפדת, הביאה את הפסטורליה והכפריות אל ביתה של משפחה בת ארבע נפשות – בית בשטח של 250 מ"ר (כולל מרתף) באם המושבות.
"הפרויקט כלל עיצוב והלבשה של חדר שינה ההורים והסלון (כולל חלל פינת האוכל), וכן החלפת הריצוף בפרקט בחלל הסלון כולו", מספרת המעצבת. "הפרויקט נמשך כחודש, והבקשה המרכזית של הלקוחות הייתה להישאר בקו הכפרי, לצד דאגה לעיצוב פרקטי ונוח בבית. 'שלכל דבר יהיה המקום שלו'. לכן, כל פריט עיצובי שהצעתי להכניס לחלל דאגתי שתהיה לו מטרה שתענה על הצרכים של הלקוחות".
לדעת מה להחליף – ומה חשוב להשאיר
הבית הגדול היה זקוק לריענון ולנגיעה של עיצוב אישי בחללים שבהם התמקדה העבודה. זה התבטא כבר בבעיה שאיתה התמודדו בני המשפחה, ושבה שיתפו את המעצבת: הם אינם מצליחים למצוא פריט אומנות שיתאים, בעיניהם, להיתלות מעל הספה. וזה לא הכול: "הם שיתפו אותי באהבתם למראה הכפרי שמאפיין את הסלון, ולגופי התאורה שבחרו עבור החלל, אבל טענו שמשהו חסר – ושהם לא יודעים להצביע בדיוק על מה", מספרת רוני. "הסברתי שאפשר לאהוב המון סגנונות ולמזג הכול, יחד כך שהעיצוב יקבל רובד, עומק ועניין".
חלק מהותי בעבודה היה הכנסת עציצים רבים לבית, צמחייה ביתית ירוקה שהוסיפה הרבה חן וצבע. השטיח האפגני שבמרכז הסלון הוחלף בשטיח גדול יותר, שמשמש גם לתיחום פיזי של הסלון, והספה הוחלפה בספה מודרנית עם רגלי ברזל עדינות. מאחר שהדיירים אהבו את גופי התאורה הקיימים, הוחלפו רק אלו שמעל הספה בסלון. "בחרתי בכוונה בגופים שחורים, שייתנו קונטרה לקיר הבריקים הניצב להם", מסבירה המעצבת". להשלמת המראה נתלו וילונות לבנים מהתקרה, וכך החלל בעצם הושלמה עבודת ההלבשה של הסלון.
"עבדתי מסביב למוטיב המרכזי, הסטייל הכפרי, ודאגתי להקליל את מראה הסלון על ידי שילוב אלמנטים בקווים 'נקיים' יותר", מוסיפה רוני לספר על המלאכה. "כך, בעצם, הפריטים היפים שכבר היו בבית בלטו עוד יותר ביופיים".
בין היתר החליפה המעצבת שתי ספריות גדולות ומגושמות למראה בגב פינת האוכל, במדפי חוט דקים בצבע לבן – וכך הפינה קיבלה אור, ושולחן האוכל קיבל את הבמה המרכזית. בפינת האוכל עצמה הוחלפו הכיסאות הישנים בחדשים, בצבע פודרה, ובאי במטבח שולבו כיסאות בר מפלסטיק בצבע לבן, במקום כסאות העץ שהיו קודם לכן. כך 'נשברו' מראה העץ והכובד, והובלט יופיו של הבוצ'ר שמשמש כמשטח העבודה באי.
"האי במטבח נעשה על ידי נגר לפני כמה שנים", משתפת רוני. "אותו נגר הוסיף קורת עץ מתחת לבוצ'ר, ולכן גובה הכיסאות שיכולים להתאים לאי אינו סטנדרטי. על מנת לפתור את הסוגיה הזמנו את כיסאות הבר שאהבנו, וביקשנו לנסר אותם לגובה הרצוי".
כשמקשיבים – מגיעים למקומות נפלאים
חדר השינה היה מראש בעל פוטנציאל עיצובי עצום: תקרות גבוהות וקורות עץ לבנות העניקו נקודת פתיחה מרהיבה לעיצוב, ומשם המשיכה רוני. "נשארתי באותו קו כפרי, והחלטתי שלא להחליף את המיטה. שוב שילבתי בין כמה סגנונות וחומרים, שיחד הקלילו את המראה של החדר".
אומנות מודרנית מברזל לצד מיטת עץ כפרית, צמחים, סולם במבוק במראה בוהו־שיק לצד מראת גוף שחורה מודנית, שידת איפור קלאסית וכיסא שרופד בבד קטיפה שחור – כל אלו הצטברו להם יחד בחלל, במטרה ליצור פינות מעניינות וייחודיות. שטיח תלת־ממד נבחר כד 'להקפיץ' את האווירה בחדר, ו־וילונות חצי שקופים נתלו להשלמת המראה הרך.
"אני תמיד חושבת שכדאי קודם כול להקשיב לבקשות ולרצונות של הלקוחות", מסכמת רוני, "הן לגבי הסגנון שהם היו רוצים לראות בבית, הן לגבי הצבעוניות וכדומה. חשוב לעבוד יחד, על מנת ליצור חלל מעניין שמורכב מכל האהבות שלהם".
המלאכה המרשימה שביצעה רוני מוכיחה היטב שני דברים: אחד – לפעמים מספיקה 'הלבשה' של הבית כדי ליצור את המראה המבוקש, וברמה גבוהה במיוחד; השני – העיצוב הכפרי של היום יכול להתאים בכל מקום, גם במרכז גוש דן העירוני. הכול תלוי ברצון שלכם, וביצירתיות הרבה של האדם האחראי על העיצוב.