Site icon WALLS

עיצוב לדור הZ – לעצב חדרים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז

אם ילדכם מתמודד עם הפרעת קשב כזו או אחרת או אם אתם בעצמכם אובחנתם במהלך החיים בהפרעת קשב או היפראקטיביות, אנחנו בטוחים ששמעתם לא פעם את המשפט “יש לילדכם יכולות אך הוא לא מממש את הפוטנציאל שלו” אז נכון שמדובר בהפרעה שככל הנראה לא תיעלם לעולם ונכון שמדובר בנושא המטריד הורים רבים. החדשות הטובות הן שבאמצעות עיצוב נכון של חדר ילדים לילד הסובל מהפרעות קשב וריכוז אתם יכולים להקנות לו את היכולת ללמוד ולהתפתח, להקל על ההתמודדות היומיומית שלו ולעזור לו לתפקד בצורה המיטבית, אז איך מעצבים נכון?

ביקרנו את מעצבת הפנים הילה אלטר, אלטר בוגרת שנקר בעיצום פנים והום סטיילינג, מלבישה ומעצבת בתים בסגנונות עיצוב שונים ובתשוקה ואהבה גדולה למקצוע חיה ונושמת את תחום העיצוב.

חלק מהתמחותה של אלטר הוא בעיצוב חדרי ילדים וחדרי ילדים החיים עם הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות בפרט. אלטר מצליחה להתאים לכל ילד חדר מעוצב תוך התחשבות בצרכיו וחשיבה מדויקת על כל פרט בעיצוב על מנת לספק להם את הממלכה האישית שלהם שתעזור להם לגדול ולהתפתח בצורה הטובה ביותר.

בחירת הצבעים

החדר של מלאכי

הצבעים האהובים על מלאכי הם כחול ואדום, שני צבעים חזקים במיוחד שביקש לשלב בעיצוב. “תחילה חששתי מהנושא של הצבע האדום מכיוון שהוא צבע נורא חזק, זה הצבע שמלאכי מאוד אוהב ולכן היה לי חשוב דווקא כן לשלב אותו בעיצוב.” אומרת אלטר.

הגוון האדום לא קיבל ביטוי בקירות אך כן קיבל את מקומו באקססוריז שנבחרו לקשט את החדר, שטיח אדום, יחידת אחסון אדומה וארזי אחסון אדומים וממוספרים. “היה לי חשוב שהכל יהיה כמה שיותר מסודר, ארונית אחסון סגורה ‘המחביאה’ את הבלגן, מקומות אחסון מוגדרים וממוספרים המאפשרים לו להחזיר את בקלות את החפצים למקום” החזרתיות בגוון הלבן אוספת את העיצוב לכדי חדר אחד נעים ומעוצב.

שילוב צבעים חזקים בטקסטיל | עיצוב הילה אלטר | צילום מאור מויאל

שילוב צבעים חזקים בטקסטיל | עיצוב הילה אלטר | צילום מאור מויאל

החדר של נועם

החדר של נועם צבוע בגוון כחול מעושן בצביעה אחידה, ללא טקסטורות וצורות למעט אלמנט מדבקת הקיר המקשרת את העיצוב לתחביב הטניס האהוב על נועם במיוחד. בחדר משולבים אלמנטים שונים מתחביביו על מנת להסיט את תשומת הלב למקום של העצמה אישית ובכך למנוע הסחות דעת. נועם חובב מוזיקה, ספורט ולגו וקיבל המון גביעים ומדליות. “חשוב לתת מקום להצגת הנצחונות של הילד ממקום מעצים, ילדים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים לרוב מביטחון עצמי נמוך וחשוב לתת מקום לחוזקות שלהם. לדברים הטובים שתורמים לביטחון ולהעצמה האישית שלהם, במיוחד כשמדובר בחדר שלהם, בממלכה הפרטית שלהם” אומרת אלטר.

צביעה אחידה ללא טקסטורה | בטקסטיל | עיצוב הילה אלטר | צילום מאור מויאל

צביעה אחידה ללא טקסטורה | עיצוב הילה אלטר | צילום מאור מויאל

צביעה אחידה ללא טקסטורה | עיצוב הילה אלטר | צילום מאור מויאל

מה לא לעשות?

כאשר מעצבים חדר ילדים המתמודדים עם הפרעות קשב רצוי להימנע מצורות גיאומטריות על הקירות, בחירה של טפטים רועשים ומקושקשים וממדבקות קיר בולטות למדי. צורות גיאומטריות עלולה להסיח את דעתו של הילד ולהשרות על החלל חוסר שקט.

מה כן לעשות?

חשוב להתאים את הגוונים בחדר לילד. בחירה נכונה תהיה בפלטת גוונים פסטלית ונעימה, עדיפות לגוון הלבן שישלוט בחלל. אם בכל זאת יש העדפה מצד הילד לגוון כהה ורועש יותר ניתן לשלב את הגוון בטקסטיל, בריהוט ובאקססורייז משלימים, לא לשלב את הגוונים הכהים בצביעת הקיר. חשוב שתהיה חזרתיות בגוונים בהם החדר מעוצב על מנת ליצור מראה שקט ונעים לשהות בו.

הגדרת מיקומים

החדר של אריאל ואיתמר

חדר משותף לשני אחים, החדר צבוע בגוון אחיד ובחלקו מוקמו מדבקות קיר עדינות התואמות לגוון הקיר. פינת הלמידה מחומרים טבעיים נשארה נקיה מהסחות דעת ועל קיר המיטה נתלו תמונות עם משפטים מחזקים ומעצימים בגוונים החוזרים על עצמם בעיצוב על מנת ליצור חזרתיות נקיה בעין.

גוונים וחומרים החוזרים על עצמם | עיצוב הילה אלטר | צילום מאור מויאל

גוונים וחומרים החוזרים על עצמם | עיצוב הילה אלטר | צילום מאור מויאל

גוונים וחומרים החוזרים על עצמם | עיצוב הילה אלטר | צילום מאור מויאל

גוונים וחומרים החוזרים על עצמם | עיצוב הילה אלטר | צילום מאור מויאל

החדר של נועה

חדר שכולו מעוצב בגובה העיניים של נועה. מקומות מוגדרים למשחק ויצירה ומקומות אחסון מאורגנים בקופסאות אחסון נגישות וספרים בגובה העיניים. קיר אחד בחדר נצבע באפור בהיר והוא משמש נגיעת הצבע בחלל כאשר שאר החדר מאופיין בגוונים בהירים ונקיים. החדר מלא במקומות אחסון על מנת לתת הרגשה של ‘סדר בעיניים’ ולא לגרום לנועה הקטנה בלבול גדול.

גוונים בהירים | עיצוב הילה אלטר | צילום יאנה דודלר

גוונים בהירים | עיצוב הילה אלטר | צילום יאנה דודלר

גוונים בהירים | עיצוב הילה אלטר | צילום יאנה דודלר

מה לא לעשות?

לא לשלב בין פינת הלימודים לפינת המשחק ולהעמיס על החדר. חשוב לשמור על חדר הילדים נקי מאלמנטים מיותרים ולהגדיר בצורה מסודרת את האזורים הטמונים בו.

מה כן לעשות?

לשמור על שולחן העבודה נקי מהסחות דעת, לשמור על קיר השולחן לבן או בגוון פסטל בהיר ונקי, לא לאחסן חפצים על שולחן העבודה. לדאוג שאין אלמנט שמפריע לילד באחד מהאזורים המוגדרים כמו ארגז שהוא לא מגיע אליו, כיסא עם גלגלים המפריע לו להתרכז או כל דבר אחר המסיח את דעתו.

הסחות דעת חיוביות

החדר של אורי

החדר של אורי, ילד חכם וסקרן, חדרו צבוע בגוון אפור בהיר המשרה רוגע עם אזור מוגדר ללמידה, קיר השולחן נשאר נקי וללא הסחות דעת ובשאר האזורים בחדר מוקמו מוטיבים שונים מעולם התוכן שלו, תמונות של מפות כוכבים ואסטרונומיה, גלובוס המאפיין את אהבתו לגיאוגרפיה ומפת עולם הלוקחת את הסחות הדעת שלו למקום חיובי.

אלמנטים שונים מעולמו של הילד | עיצוב הילה אלטר | צילום יאנה דודלר

אלמנטים שונים מעולמו של הילד | עיצוב הילה אלטר | צילום יאנה דודלר

אלמנטים שונים מעולמו של הילד | עיצוב הילה אלטר | צילום יאנה דודלר

אלמנטים שונים מעולמו של הילד | עיצוב הילה אלטר | צילום יאנה דודלר

החדר של רועי

לאחר מספר שנים של מגורים בחול עם כל המשפחה חזר רועי לארץ עם ייתרון גדול – השפה האנגלית. בעיצוב החדר של רועי השתמשה אלטר בלוחיות מילות העצמה באנגלית התלויות על הקיר מעל שולחן הכתיבה. החדר של רועי משרה אווירה רגועה ומשלב אלמנטים מתחום העניין שלו, גיבורי העלם אותם הוא אוהב ששולבו בצורת תמונות וטקסטיל.

לחזק את הדברים הטובים | עיצוב הילה אלטר | צילום יאנה דודלר

לחזק את הדברים הטובים | עיצוב הילה אלטר | צילום יאנה דודלר

לחזק את הדברים הטובים | עיצוב הילה אלטר | צילום יאנה דודלר

לחזק את הדברים הטובים | עיצוב הילה אלטר | צילום יאנה דודלר

מה לא לעשות?

לא למלא את החדר בנושאים הקשורים לכל תחביביו של הילד ובכלל ליצור עומס על החלל.

מה כן לעשות?

לשלב בעיצוב אלמנטים מהעולם של הילד. אם הוא אוהב לחקור ניתן לשלב זאת באמצעות תמונות, אם הוא אוהבת גיבורי על ניתן לשלב זאת באמצעות אלמנטים שונים ועדינים כך שבמידה ויהיו לילד הסחות דעת הן יהיו לכיוון חיובי ומלמד שקשור לעולם התוכן שלו. הסחות דעת הקשורות לנושאים בהם הילד מתעניין תורמות להמון רוגע.

אחסון

החדר של יונתן

החדר של יונתן הוא חדר רגוע ונעים הצבוע בצבעי פסטל, בחדר ישנה פינת משחק ויצירה מוגדרים ואין בחדר בלגן בעיניים. החלק התחתון של הקיר צבוע בגוון מנטה בהיר, והחלק העליון של הקיר נצבע בלבן ונבחרו מדבקות קיר עדינות בגוונים החוזרים על עצמם באלמנטים שונים ובכך יוצרים חזרתיות ומראה נעים בעין. גם ארגז האחסון נצבע בגוון אחיד על מנת לא ליצור בלגן בעיניים.

חצי קיר צבוע בצבע אחיד | עיצוב הילה אלטר | צילום מאור מויאל

חצי קיר צבוע בצבע אחיד | עיצוב הילה אלטר | צילום מאור מויאל

חזרתיות בצבעים | עיצוב הילה אלטר | צילום מאור מויאל

החדר של אודל ואביגיל

חדר משותף לשתי אחיות, החדר מעוצב בגווני פסטל רגועים ונעימים, הבנות מאוד אוהבות פיות ולכן נבחרו מסגרות עדינות ובהירות על איורים התואמים לגוונים של הקירות המראות את אהבתן לפיות. פינת הלמידה נשארה נקיה מהסחות דעת וכל אחת קיבלה את מקומה באמצעות רשתות השראה המשמשות לחלוקת החלל בין הבנות. כוורת האחסון שמוקמה בחלל היא כוורת סגורה השומרת על הסדר בחדר הבנות.

צבעים פסטל נעימים | עיצוב הילה אלטר | צילום מאור מויאל

צבעי פסטל נעימים | עיצוב הילה אלטר | צילום מאור מויאל

שילוב אלמנטים מעולמם של הילדים | עיצוב הילה אלטר | צילום מאור מויאל

מה לא לעשות?

באחסון המשחקים, הספרים והאלמנטים השונים הנמצאים בחדר הילדים מומלץ לא לאחסן את הכל ביחד. כלומר – לא לשים את כל האלמנטים בארגז אחד פתוח וגדול, דבר היקשה על הילד למצוא את החפצים איתם הוא רוצה לשחק ובאותה מידה יקרה עליו בהחזרה של האלמנטים למקום ובכך ליצור בלגן בחלל.

מה כן לעשות?

מומלץ לאחסן את המשחקים והאלמנטים השונים במקומות אחסון סגורים המחביאים את הבלגן ומשרים תחושה של סדר על החלל. ניתן למספר את ארגזי האחסון על מנת לאפשר לילד למצוא בקלות את האלמנטים אותם הוא מחפש ובכך גם להקל עליו בלהחזיר למקום, לדוגמה בארגז מספר 1 ישנם מכוניות, בארגז מספר 2 בובות ובארגז מספר 3 ספרים, כאשר הילד יודע היכן הכל נמצא קל לו להתמצא בחלל.

לחזק ולהעצים | עיצוב הילה אלטר | צילום מאור מויאל

שאלנו את הילה מה היא ממליצה לעשות כשניגשים למשימה של עיצוב חדר ילדים וחדר ילדים עם הפרעות קשב וריכוז בפרט, “היו קשובים לרצונותיהם של הילדים, לצרכיהם, לתחומי העניין שלהם והתאימו להם את המרחב האישי.” אומרת אלטר, “כך תעצימו אותם, תחזקו אותם ותעניקו להם ממלכה רגועה ונעימה נקיה מהסחות דעות.”

הסיפוק הגדול ביותר שלה הוא לשמוע הורים בסוף תהליך העיצוב, לאחר שהחדר כבר מעוצב ומאורגן, שמספרים לה שהילד יושב ברוגע בפינת הלימודים שלו, נכנס לחדר ומשחק בו. “וזו הרגשה נפלאה ומדהימה כמה עיצוב נכון ומותאם, לכאורה דבר פשוט, מחולל שינוי ומהפך כל כך גדול.”

היא מזכירה שעיצוב חדר שאינו מותאם לצרכי הילד עלול לגרום לאי שקט ולהסחות דעת. לעומת עיצוב נכון שעשוי לסייע לו ביצירת מרחב נעים ונוח שבו הוא יוכל לפרוח.

Exit mobile version