המגזין

המטבח המנצח – טיפים ממעצבים לעיצוב המטבח

2020 August 10 | 0 תגובות

עיצוב המטבח הוא תחום חם ובוער. כולנו רוצים מטבח פרקטי ונח שגם נראה מדהים! הרי מדובר בחלל הכי משמעותי בביתנו- המקום בו אנו אוכלים, נפגשים עם בני המשפחה ומארחים משפחה וחברים!

במשפחות הישראליות, בהן תרבות האירוח והאכילה זוכות לכבוד רב, הדבר מורגש היטב. עיצוב המטבח הפך לנושא המרכזי, המצריך הכי הרבה חשיבה ותכנון בבנייה או שיפוץ הבית. אבל רגע, איפה בכלל מתחילים?

בשביל זה אנחנו כאן! אספנו לכם את הטיפים הכי שווים לעיצוב המטבח, מאת המעצבים הכי מוכשרים!

 

שימוש יומיומי

טיפ לעיצוב המטבח של אפרת וינרב, סטודיו WE Architects

וינרב אומרת שלפני שאתם בכלל פונים לעיצוב המטבח אתם צריכים לחשוב מה השימוש היומיומי שלכם בו. “האם אתם מבשלים יחד? האם אתם מבשלים בכלל או רק מזמינים טייק-אאוט? כמה אתם משתמשים במכשירים חשמליים שצריכים להיות נגישים על השיש? מה יהיה הדבר שתראו מול העיניים ברגע שתבשלו או תשטפו כלים – חלון/ טלויזיה/ בן משפחה שישב לידכם על האי?

ז”א קודם כל לשאול את עצמכם שניה את כל השאלות על השימוש הפרקטי המטבח ועם זה לגשת לתכנון- אם בעזרת מעצב או בעזרת חברת מטבחים. כמה כללים שאני מקפידה ליישם במטבחים שאני מעצבת:

הרבה אחסון “שקט”, הכוונה למקום נגיש וזמין שבו ניתן לאחסן את כל ה’רעש’ במטבח, כלים ופונקציות בשימוש יומיומי אבל מבלי להעמיס וויזואלית על המטבח, לעיתים זה בנישה מוסתרת, לעיתים בארון או במגירות, לעיתים בקלאפות. דוגמאות: מתקן לטפטוף כלים מעל הכיור, נישה למעבד מזון/ מיקסר/ טוסטר וכו’, לשקול אוסמוזה הפוכה מתחת לכיור במקום תמי 4 על השיש.

אני מעדיפה לשלב עד 3 חומרים-  2 צבעים בארונות ועוד צבע למשטח. כלומר: בד”כ אני ממליצה לטפס עם השיש 30-60 על הקיר וככה לחסוך שילוב של עוד חומר שצריך להתאים לפלטת צבעים של המטבח והחלל בכלל, בנוסף ישנם פחות חיבורים ומקומות לצבירת לכלוך מאשר באריחים והרבה רובה. בנוסף, להקפיד על תכנון שמייצר משולש עבודה נוח בין המקרר-כיריים-כיור. עומק מקרר, להבין שאם לא הולכים על מקרר בעומק 60 הוא יבלוט כ-20 ס”מ מקו המטבח.

עיצוב אפרת וייברג, סטודיו WE Architects | צילום איתי בנית

עיצוב אפרת וינרב, סטודיו WE Architects | צילום איתי בנית

עיצוב אפרת וייברג, סטודיו WE Architects | צילום איתי בנית

עיצוב אפרת וינרב, סטודיו WE Architects | צילום איתי בנית

תכנון מדויק לצרכים שלכם

טיפ לעיצוב המטבח של המעצב שלומי בוטנסקי

“המטבח הוא הרהיט הכי יקר והכי עובד בבית שלכם, על כן התכנון שלו צריך להיות מדויק לצרכים שלכם”.

בוטנסקי ממליץ שרגע לפני שאתם מתחילים לתכנן את המטבח אתם צריכים לקחת בחשבון מה השימוש שלכם בו: האם המטבח מבשל או רק מחמם? האם יש הפרדת כלים? כמה מארחים אם בכלל? האם אופים ועוד שיקולים רבים שיש לקחת בחשבון.

“כיוון שמטבח הוא לא פריט שמחליפים בתדירות גבוהה, ובכדי שהוא יהיה מעודכן לשנים רבות, חשוב להיות פתוחים לטכנולוגיות ושיטות עבודה חדשות: כמו עבודה על גבי אי במקום לכיוון קיר, מנגנוני פתיחה בלחיצה במגירות ובדלתות לשימוש נוח בזמן עבודה במטבח, חומרי החזיתות של המטבח שיהיו עמידים למכות אם יש ילדים וכו… בהיבט העיצובי שימו דגש על עיצובו ביחס לחלל הסלון ולחומרי הגמר שלו – שיעבדו בהרמוניה עם שאר החומרים שנבחרו לבית.

במטבח זה שעיצבתי עבור משפחה צעירה, יישמתי סרגלי עץ בצבע שחור, בעוביים שונים על גבי הקיר והתקרה כך שהם מעין עוטפים וממסגרים את המטבח. סרגלים אלו משלימים את גוון הבטון של המטבח ויחד עם השיש השחור והתאורה הזהובה מייצרים מוקד כוח בסלון. הפרקט שבחלל הסלון והמטבח מוסיף חמימות ומשלים את מראה המטבח”.

עיצוב שלומי בוטנסקי

עיצוב שלומי בוטנסקי

עיצוב שלומי בוטנסקי

עיצוב שלומי בוטנסקי

לב ליבו של הבית

טיפ לעיצוב המטבח של המעצבת רוית רוד

על פי רוד המטבח הוא לב ליבו של הבית הישראלי ועל כן הוא החלל החשוב ביותר והיקר ביותר בבית ובהתאם דורש הכי הרבה מחשבה ותכנון. “נקודת הפתיחה בתכנונו צריכה להיות הבנה מעמיקה של אורח החיים והרגלי העבודה במטבח. מטבח פעיל שמבשלים בו לעיתים קרובות יקבל התייחסות שונה בתכנון ובחומרים ממטבח שכמעט ולא מבשלים בו או מיועד לבישול של ארוחות קלות בלבד.

האם הגבר, האישה או שניהם מבשלים? גם כאן תהיה התייחסות שונה בתכנון וכן הלאה. חשוב מאוד לספור את כמות כלי המטבח, הבישול, האפיה והפריטים הנוספים שאמורים להיות מאוחסנים במטבח ובהתאם לתכנן לכל אחת מהפונקציות אחסון מתאים.

במטבחים בעלי משטח עבודה שאינו גדול, מומלץ לתכנן מתקן לייבוש כלים (אלמגוב) בקלפה מעל הכיור בכדילמנוע מצב של עומס בכלים לייבוש על משטח העבודה.

תכנון מטבח מצריך הבנה בעולם החומרים שכן כל חומר מתנהג שונה מחברו. במטבח מדובר על שני חומריםעיקריים- חומר החזיתות (MDF בצבע/ פורניר/פורמייקה על סוגיה/ עץ מלא), חומר משטח העבודה (שיש/ דקטון/ קוריאן/ בוצ’ר/ נירוסטה). לכל חומר נראות והתנהגות שונות מאוד.

התחילו מקבלת החלטה באיזה סגנון עיצובי תרצו את המטבח שלכם, תוך לקיחה בחשבון של הסגנון העיצוביבשאר החלל המרכזי. כך למשל למטבח הכפרי תשתמש  החזיתות MDF בצבע או פולימר.

לאחר שהחלטתם מה הסגנון, מומלץ לבקר אצל ספקי חזיתות לשמוע, לראות להרגיש ולהבין מה היתרונותוהחסרונות בכל חומר.

בתכנון המטבח חשוב מאוד משולש הזהב- יצירת תנועה נוחה בין שלושת הפונקציות העיקריות שהן המקרר, הכיור והתנור. המטרה היא לייצר משולש ביניהם כך שהמעבר בין פונקציה לפונקציה יהיה נח.

במטבח בו מתוכננת יחידת ארונות גבוהים, מומלץ שיהיו בגובה רצפה עד תקרה לקבלת מראה נקי ואחיד וליצירת אשליה של גובה. ניתן להשלים את המרחק בין קצה הארונות לתקרה בגבס או בנגרות החזיתות.

וטיפ קטן אחרון- במטבח קטן וחשוב השתמשו הקרמיקה מבריקה לציפוי הקיר. הברק מחזיר אור ובכל יוצר אשליה של גודל.”

עיצוב רוית רוד | צילום אורית ארנון

עיצוב רוית רוד | צילום אורית ארנון

עיצוב רוית רוד | צילום אורית ארנון

עיצוב רוית רוד | צילום אורית ארנון

להעז בבחירת החומרים והצבעים

טיפ לעיצוב המטבח של המעצבת חגית כהן

כהן אומרת שיש לקחת בחשבון את אופי הפעילות במטבח. “בתכנון מטבח, מעבר לנתונים האובייקטיבים של המטבח, צריך לקחת בחשבון את אופי הפעילות במטבח והצרכים של בעלי הבית. אנשים חולמים על מטבח גדול. עם שיש ענק. אבל אם אתם בשלנים- האמת שעדיף מטבח קטן ופונקציונלי על פני מטבח גדול, בו צריך כל פעם לטייל בין המקרר לשיש. כן צריך וחשוב שיהיו מספיק משטחי עבודה, אבל היום ניתן לייצר אותם באמצעות אי/ דלפק בגובה השיש. במידה והמטבח באמת קטן ניתן לייעד ארון גדול מחוצה לו שישמש כמזווה ואחסון שפחות שמיש ביום יום. דברים שלדעתי תמיד צריך להוסיף/ לשים לב הם שקעים- חשוב מאוד לתכנן שקעים גם באזור השיש, לטוסטר/ תמי4 או למשל לשומרי שבת חשוב מאוד שיהיו שקעים במקומות יעודים למיחם/ פלטה לשבת, מגירות רחבות ברוחב מטר לפחות לסירים ומכסים. מגירות עם פתחי אוורור- לירקות יבשים. וטיפ נוסף ממני תעזו בצבעים ובחומרים של המטבח! זה עושה רק טוב ושמח בלב. ואני מבשלת במטבח כחול אז אני אומרת מניסיון.

עיצוב חגית כהן | צילום אורית אלפסי

עיצוב חגית כהן | צילום אורית אלפסי

עיצוב חגית כהן | צילום אורית אלפסי

עיצוב חגית כהן | צילום אורית אלפסי

אחסון אחסון ועוד קצת אחסון

טיפ לעיצוב המטבח של המעצבת מרב רם

“אנו מבקרים בו פעמים רבות ביום, מבשלים בו, מארחים, ואפילו נחים בו. מטבח מתוכנן נכון הוא מטבח פונקציונלי, מטבח שקל לנוע בו, קל להשתמש בו ולתחזק אותו.

כשאני מתכננת מטבח אני משתדלת לשמור על כלל 3 הצעדים, שהתנועה בו תהיה כמו ריקוד במשולש מקרר-כיור-כיריים. מלבד זה יש להקפיד על אחסון, אחסון ועוד אחסון. מקומות אחסון תמיד מתקבלים בברכה. אני ממליצה לתכנן את מרבית המטבח כיחידות סגורות ולשלב יחידת פתוחה מעוצבת או מדפים ליצירת עניין עיצובי. כשאני מתכננת מטבח ללקוחות אני לומדת אותם, לומדת את הרגלי הבישול שלהם, הרגלי האירוח, איזה מכשירי חשמל יש להם, כמות כלים וכדומה. אז אני מתכננת להם מטבח שמתאים רק להם, בסגנון ובגוונים שהם אוהבים, שיגשים את החלומות הכי כמוסים שלהם. אני מאמינה שמטבח צריך לחייך אלינו כל בוקר. וכשזה קורה אין מאושרת ממני.” במטבח שעיצבה רם ניתן לראות התאמה אישית של הסגנון הכפרי במטבח שעוצב לזוג עם ארבעה ילדים.

עיצוב מרב רם | צילום ניר יצחקי

עיצוב מרב רם | צילום ניר יצחקי

עיצוב מרב רם | צילום ניר יצחקי

עיצוב מרב רם | צילום ניר יצחקי

המשולש הקדוש

טיפ לעיצוב המטבח של המעצבות סטפני ונטע-לי

לפי סטפני ונטע-לי תכנון המטבח הינו אחד השלבים הראשונים בעיצוב ותכנון ביתכם.

“ברוב הבתים בישראל המטבח מהווה ‘מרכז הבית’ וכבר מזמן הוא אינו מקום רק לבשל בו וצריך לקחת את זה בחשבון בתכנונו. אנחנו רואות את המטבח כ’המקום השמח בבית’ ולכן אוהבות להכניס בו צבע וחיים. הרי אוכל זו חוויה אחת גדולה, כשנוסעים לאיזה טיול הוא חלק בלתי נפרד ממנו ואת החוויות שהלקוח צובר במצבים האלו אנו אוהבות לתרגם לעיצוב ותכנון המטבח.

היום בדירות קבלן בעיקר מתכננים את המטבחים כשהם פונים לחלל המרכזי של הבית ובדרך כלל הוא גם פתוח אליו והכל הופך להיות חלל אחד גדול. המטבח הופך להיות “קיר הכח” בבית והוא מאוד משמעותי מבחינה עיצובית. הוא צריך להיות פונקציונאלי כדי שלא יראה מבולגן וגם מרהיב בעיצובו.

בתכנון מיקום הכיור והכיריים במטבח שלכם, וזה טיפ מאוד חשוב, תדעו שלא משנה כמה משטח יש לכם במטבח המקום בו תעמדו לקלף, לחתוך ולקצוץ יהיה תמיד בין הכיור והכיריים!

המקרר, כיריים וכיור נקראים ‘המשולש הקדוש’ תוודאו שיש לכם מעבר נוח וטבעי בין השלושה. הרי זו ‘הדרך’ שעוברים הכי הרבה במטבח. מוציאים משהו מהמקרר, שוטפים בכיור, חותכים במשטח העבודה ומכניסים לסיר שעל הכיריים. גודל משטח העבודה צריך לנוע בין 80-120 ס”מ. פחות מזה, יהיה לכם צפוף, יותר מזה יהיה לכם רחוק מדי.

עיצוב סטודיו סטפני ונטע-לי | צילום מאור מויאל

עיצוב סטודיו סטפני ונטע-לי | צילום מאור מויאל

עיצוב סטודיו סטפני ונטע-לי | צילום מאור מויאל

עיצוב סטודיו סטפני ונטע-לי | צילום מאור מויאל

חלל פונקציונלי ציבורי ומרכזי

טיפ לעיצוב המטבח של המעצבת אודליה שיינפלד

לפי שיינפלד תכנון תאורה נכון הוא אחד הדברים החשובים במטבח. “המטבח בהיותו חלל פונקציונאלי ציבורי ומרכזי של הבית, זקוק לתאורה עוצמתית המאפשרת עבודה יעילה ובטוחה בכל שעות היום, וגם לתאורת אוירה נעימה באזור האכילה מעל שולחן האוכל. עבור תאורה טכנית, שלבו פס צבירה מודולרי ארוך, עליו תוכלו להתקין מספר ספוטים, את הספוטים ניתן בקלות לכוונן בהתאם לצרכים שלכם, עבור מספר אלומות אור בחלל. פס צבירה קיים בשוק במגוון טווחי מחיר בהתאם לגמר, כך שהוא יכול להיות גם פתרון תכנוני זול וגם אלמנט דקורטיבי הממשיך את הקו העיצובי. בנוסף, התקינו פרופיל קבוע עם תאורת לד מתחת לארונות גבוהים או מדפים דקורטיביים עבור אור אחיד ושוטף על משטחי העבודה. לא נעים לאכול על שולחן חשוך, עבור אוירה נעימה יותר ותאורה רכה, שלבו גוף תלוי עם אור מממוקד מעל פינת האוכל, פה ההזדמנות להכניס טעם אישי ואלמנט עיצובי עיקרי בחלל”.

עיצוב אודליה שיינפלד | צילום אוהד בנית

עיצוב אודליה שיינפלד | צילום יואב פלד

אודליה שיינפלד | צילום אוהד בני

עיצוב אודליה שיינפלד | צילום אוהד בנית

אז אחרי שקיבלתם טיפים שווי זהב, כל שנותר הוא… להתחיל לסדר את המטבח!

זכרו שהנוסחה המנצחת למטבח שתאהבו מורכבת מנוחות, יעילות וכמובן- סגנון העיצוב. אז איזה טיפים תיישמו? כתבו לנו או שלחו תמונות😊 שמחנו לעזור.

אולי יעניין אותך גם...

להאיר את החושך: חנוכיות מעוצבות לכבוד החג

אנחנו לא יודעים מה איתכם אבל אנחנו הופתענו לגלות בשלי לשים לב בשבוע הבא מגיע החג האהוב עלינו בשנה, חג החנוכה. ביום לפוסט המלא

קבלת פנים מעוצבת: עיצוב כניסה לבית בנגרות אישית

עיצוב כניסה לבית - עם הזמן, יותר ויותר אזורים שונים בבית מקבלים התייחסות שונה ומיוחדת. אם פעם היו משקיעים יותר בחדר השינה לפוסט המלא
bring it home חנות עיצוב הבית בתל אביב

לבקר בעיר הגדולה: כל חנויות העיצוב השוות בדרום תל אביב

דווקא היום כש90% מהחיים שלנו אנחנו מבלים מול מסכים ובלחיצת כפתור קטנה כל מה שרק נרצה יכול להגיע ממש עד אלינו – לפוסט המלא
Skip to content